Student Centraal in het onderwijs

De Open Universiteit (OU)

De Open Universiteit is dé deeltijduniversiteit van Nederland en Vlaanderen en loopt voorop bij het bieden van hoogwaardig, gepersonaliseerd en activerend academisch afstandsonderwijs. De Universiteit maakt het wetenschappelijk onderwijs toegankelijk voor wie flexibel moet of wil studeren. ‘Een leven lang ontwikkelen’ is voor de Open Universiteit altijd het uitgangspunt. Maar in een snel veranderende wereld is het van groot belang de IT-voorzieningen naar een volgend niveau te brengen, om zo een voortrekkersrol binnen het onderwijs te kunnen behouden. Een belangrijk onderdeel van deze ontwikkeling vormt de digitale campus

De vraag naar wendbaarheid in een flexibiliserende markt

De situatie

De Open Universiteit wijkt op een aantal kernpunten af van het reguliere bekostigde hoger onderwijs. Systemen uit de markt werkten hierdoor niet in de setting van de Open Universiteit. Met deze reden was de Open Universiteit altijd genoodzaakt geweest tot het zelf bouwen van nieuwe systemen. Nadeel daarvan is dat de Open Universiteit onvoldoende wendbaar was en onvoldoende kon aansluiten bij strategische veranderingen en externe ontwikkelingen. Daarnaast werd het gebruik van legacy-software gezien als serieus bedrijfsrisico voor de continuïteit.

Daarbij wordt de markt ondertussen steeds flexibeler, de student heeft bijvoorbeeld baat bij vaste én variabele startmomenten, studeren in zijn/haar eigen tempo, een eigen tijdspad gedurende de week richting deliverables en het zelfstandig kiezen van modules en niet direct een hele opleiding.

Om onderscheidend te blijven in de markt zet de Open Universiteit vol in op het gebruik van moderne digitale technologie. De ambitie voor de komende jaren is om zowel de processen als de IT-voorzieningen naar een volgend niveau te brengen. Een belangrijk onderdeel daarbij vormt de ontwikkeling van de digitale campus

Dataverse als fundament digitale campus

De dataverse als fundament voor de Digitale Campus

De oplossing

De Digitale Campus is een totaaloplossing voor studenten, docenten en medewerkerkers die ervoor zorgt dat de Open Universiteit toekomstbestendig en flexibel is en dat processen geoptimaliseerd zijn. Het project bestaat onder andere uit een nieuw CRM-student360-platform, een studentenportaal, een studentinformatiesysteem (SIS) inclusief onderwijscatalogus en oplossingen voor flexibel plannen en roosteren.

Om deze totaaloplossing op een goede manier te kunnen implementeren is er optimaal gebruik gemaakt van de kracht van het Power Platform. Alle gemeenschappelijke data wordt gedeeld via de Dataverse, waardoor er maar één versie van de werkelijkheid is en de juiste informatie altijd op het juiste moment aanwezig is. Dit maakt het mogelijk om echt data gedreven te werken, niet langer meerdere applicaties tegelijkertijd open te hebben om de juiste informatie te vinden en om geautomatiseerde workflows naadloos aan te sluiten.

Deze oplossing brengt diverse voordelen en resultaten met zich mee, we hebben de meest doorslaggevende voor u op een rijtje gezet.

    Open Universiteit: Uniek in zijn soort

    De resultaten



    Compleet en actueel 360-graden studentbeeld
    Compleet en actueel 360-graden studentbeeld
    De behoefte van de student staat altijd voorop. De focus op een waardevolle en plezierige interactie met studenten wordt door een compleet en actueel 360-graden studentbeeld alleen maar verder gestimuleerd.
    Gepersonaliseerde omnichannel communicatie
    Gepersonaliseerde omnichannel communicatie
    De oplossing maakt het mogelijk communicatie- en campagnemogelijkheden op specifieke doelgroepen te personaliseren op basis van behoeften, karakteristieken, historie, prestaties en andere informatie.
    Flexibilisering van processen onderwijslogistiek
    Flexibilisering van processen onderwijslogistiek
    Flexibele processen maken het mogelijk inzicht en bewaking te hebben in lopende processen per student, bieden autonomie en vrijheid in het vormgeven van processen voor faculteiten en zorgen voor een betere beveiliging doordat handwerk, Excel-sheets en losse notities buitenspel worden gezet.
    Geoptimaliseerde studentreis
    Geoptimaliseerde studentreis
    Door het nauwkeurig en gestructureerd registreren van alle activiteiten met betrekking tot de student vanuit een specifieke rol of functie, kan er zowel tijdens als voor en na de studie een optimale studentenervaring worden geboden. Dit geeft de student de mogelijkheid om volledig inzicht te hebben in zijn/haar eigen ontwikkeling en snel toegang te hebben tot de benodigde diensten, met een transparant overzicht van zijn/haar succes gedurende het hele leven.

    Succesvol CRM implementeren in het hoger onderwijs

    Download hier onze volledige gids inclusief Canvas

    Succesvol CRM implementeren in het hoger onderwijs kan worden ondersteund door het CRM Impact Canvas, dat is ontwikkeld om een volledig beeld te geven van de inzet van een CRM-systeem binnen de gehele organisatie. Het invullen van dit canvas biedt voordelen zoals het verduidelijken van de behoeften, inzicht in de scope en complexiteit, onderbouwing van de business case, en hulp bij het bepalen van vervolgstappen en prioriteiten. Voor meer informatie, inclusief tips en praktische inzichten, kunt u onze uitgebreide gids downloaden, die een gedetailleerde uitleg van het canvas, visie op de sector, uitgewerkte scenario's en advies voor een succesvolle implementatie bevat. Download hier het losse CRM Impact Canvas.
    Om verder te kunnen gaan, voer gegevens in bij de gemarkeerde velden.
    Om verder te kunnen gaan, voer gegevens in bij de gemarkeerde velden.

    Student centraal in het onderwijs

    Wat kan 2at voor uw organisatie doen?

    Durf te vragen

    Bent u nieuwsgierig naar wat 2at voor u kan betekenen in een soortgelijke of hele andere case? Neem contact op met Joost Bentvelsen en leg uw uitdaging aan ons voor!
    Om verder te kunnen gaan, voer gegevens in bij de gemarkeerde velden.
    Om verder te kunnen gaan, voer gegevens in bij de gemarkeerde velden.

    Joost Bentvelsen
    Joost Bentvelsen
    Contact Reykjavikstraat 1
    3543 KH Utrecht
    030-8008000
    contact@2at.nl